123dm: Data Webshop Solutions

In 2010 lanceerden wij 123dm. De wereld leek op dat moment namelijk 15 jaar stil te hebben gestaan. Althans op het gebied van internetoplossingen voor marketingdoeleinden. 123dm was de eerste full service webshop om marketingdata te selecteren, matchen, verrijken, onderhouden en analyseren.

Doe het zelf

Dat was de gedachte in 2010. Zelf doelgroepen selecteren, segmenteren, bestaande relatiebestanden opschonen, verrijken en onderhouden. Maar ook zelf een markt penetratie analyse maken. Met een paar drukken op de knop en voor iedereen toegankelijk en duidelijk. Easy does it!

Kennis en ervaring

De jarenlange ervaring, opgedaan in de jaren 90 van de vorige eeuw bij MarktSelect, deden ons besluiten om de wereld te laten zien dat het anders kan. Geen van de destijds bestaande dataleveranciers had een webshop. Zij verkochten en verhuurden hun data en data oplossingen nog steeds op een ouderwetse manier: off line. Precies zoals wij het eind jaren 90 nog deden bij MarktSelect. Maar we waren 10 jaar verder. Wij hadden de kennis en ervaring om daar verandering in te brengen: slimme software, laagdrempelige user interface, online betalen. Wat we zelf misten: data!

Dataleverancier

We zochten een samenwerking met Postnl (Cendris). Wij gingen de software voor een moderne webshop ontwikkelen en zij brachten de data in. Daar hadden we een goed verdienmodel voor bedacht en we konden van start.

Software ontwikkeling in India

Voor onze gewaardeerde partners in India (Componence) hebben we het functioneel ontwerp gerealiseerd, dat zij vertaalden naar een technisch ontwerp. Ze konden van start met een prototype en dat ging snel, heel snel. Binnen twee maanden hadden we een werkende tool. Nog heel basaal, maar het werkte! We konden verder met het inbouwen van alle gedefinieerde functionaliteiten:
– tellen, selecteren en ontdubbelen
– verrijken en onderhouden
– uploaden en matchen
– markt penetratie analyse

Lancering…en op zwart 

In 2010 lanceerden we de webshop 123dm.nl. Door een directiewisseling bij Postnl en het syndroom van “Not invented by me”, kregen we helaas te maken met een dataleverancier die in het eerste jaar de samenwerking eenzijdig opzegde. Mediation, advocaten, vriendelijke en strenge gesprekken, het mocht allemaal niet baten: de webshop moest per direct op zwart en we hadden geen grondstoffen (data) meer. Alleen een lege doos, wel een heel mooie doos!

Doorstart

We zochten én vonden een nieuwe samenwerking met dataleverancier Schober, later omgedoopt tot DR3DATA. Het businessmodel wijzigde: DR3DATA ging zelf data en data oplossingen online verkopen en gebruikten daarvoor onze tool: wij werden 100% softwareleverancier met een licentiemodel. Achter de schermen adviseerden wij DR3DATA met het in de markt zetten van hun nieuwe webshop. Een vruchtbare samenwerking.

Duitsland

We zochten nieuwe klanten in het buitenland, omdat we exclusiviteit met DR3DATA voor de Nederlandse markt hadden afgesproken. We kwamen in contact met de Bertelsmann Groep, niet de kleinste speler in de mediawereld (RTL Group, Gruner + Jahr, FremantleMedia). Voor twee labels (BeAddress en Creditreform) werd een licentie afgenomen van onze software. We pasten het design, de user interface en een aantal functionaliteiten aan naar de eisen en wensen van onze Duitse klant en zij konden binnen vijf maanden live. Een jaar later hadden ze maar liefst 4.500 eindgebruikers.